I Restitution & Velvære er livsstil og livskvalitet kodeordene. Undervisningen foregår ud fra et menneskesyn, der opfatter mennesket som en helhed bestående af krop og ånd, der påvirker hinanden dynamisk. I faget arbejder vi med at skabe harmoni, således at eleverne oplever en god kontakt med kroppen, følelserne og tankerne. Det handler om at være nærværende. Når man er til stede i det man gør, og når man kender sin egen speeder og bremse, får man større udbytte af livet. Det er undervisningens grundsyn.
I kombination hertil benytter vi naturen til at komme nærmere os selv og være til stede i nuet. Undervisningen bygger på synet om, at naturen kan påvirke tanker og krop. Bl.a. laver vi silence i naturen og diskuterer, hvad det kan give at lave undervisningen udenfor i stedet for indenfor. Ligeledes diskuterer vi farvers og madens betydning for krop og sind.
Faget tager direkte afsæt i livsoplysningens spørgsmål om, hvad der er rigtigt og godt for det enkelte menneske. Hvad er livskvalitet og velvære for mig? Vi arbejder med teknikker, som skal gøre eleverne mere opmærksomme på at mærke sig selv og på deres evne til at leve livet fuldt ud. Elever oplever, hvordan de forskellige aktiviteter og redskaber påvirker dem.
Reaktionerne kan være voldsomme. Eksempelvis sker det ikke sjældent, at en elev begynder at græde, når de fx lærer at trække vejret ordentligt. Både med udgangspunkt i teori og praksis, snakker vi om, hvad der sker med kroppen, og hvordan det opleves. Vi snakker om sammenhængen mellem det mentale og det fysiske, og vi arbejder med at flytte fokus og opmærksomhed. Selvom kroppen udfører handlingerne, sker handlingen i hovedet.