Vi kan godt lide at rejse på Vejle Idrætshøjskole. Men rejser udleder også meget CO2e.
Derfor har vi valgt at give et klimabidrag for at kompensere for vores overforbrug. Vi er helt med på, at det optimale er, at vi ikke selv udleder CO2e, men når vi nu gør det, så vil vi gerne bidrage på en anden måde.
Det gør vi ved at støtte projekter, der har en positiv indvirkning på klimaet andre steder.
I Zambia bruges der træ og kul til at lave mad. Det har to store udfordringer.
Først er der et sundhedsmæssigt problem, fordi det skaber en masse røg i køkkenet, og især kvinderne i Zambia ender ofte med at have luftvejsproblemer efter at have lavet mad under disse forhold i mange år.
For det andet så udleder det utrolig meget CO2e, når den primære måde at lave mad på er med fossile brændstoffer.
Ved at omstille madlavningen til en mere bæredygtig måde at lave mad på ved at gøre komfuret mere effektivt, så det i stedet kan bruge kviste, og vi kan reducere kulforbruget.
Når man lægger udledningen af CO2e fra kul og træ sammen med, hvor meget mindre CO2e de fældede træer ville kunne hive ud af atmosfæren årligt, så kan 1 års sustainable cooking i forhold til traditionel madlavning på Eventure Learning Community, som er en lille højskole i Zambia ved Tanganika-søen, give et klimabidrag der svarer til en flyrejse til La Santa for omkring ~12 personer.
Platform.as har udviklet en stenpresse, der kan presse den røde Zambianske lerjord til byggesten, så de ligner legoklodser. Det gør det muligt at bygge huse uden at skulle brænde mursten. Stenpressen kan bruges lokalt, så mursten ikke skal transporteres. Samtidig kan husene bygges meget hurtigere end traditionelle huse, når først fundamentet er rejst.
Da ingen mursten skal brændes, så kan huset bygges uden at udlede 1200-1400 kg/CO2e, som brænding af traditionelle mursten gør alt efter husets størrelse.
Når vi bygger et hus på denne måde i stedet for på den traditionelle måde, så kan vi med et hus kompensere for 1 flyrejse for 1 person pr. hus.
Det bedste vil altid være at undgå eller reducere udledning af CO2e og andre gasarter. Flere af vores rejser kræver, at vi transporterer os langt med enten fly, bus eller tog.
Det er umuligt helt at kompensere for det samlede CO2e-forbrug brugt på fx flyrejser, da projekter altid vil have en forsinkelse i tid.
Derfor har vi valgt at kalde det for et klimabidrag i stedet for en klimakompensation.
Vi er helt med på, at det optimale er, at vi ikke selv udleder CO2e, men når vi nu gør det, så vil vi gerne bidrage på en anden måde.