Klimabidrag for rejser

på Vejle Idrætshøjskole

Vi kan godt lide at rejse på Vejle Idrætshøjskole. Men rejser udleder også meget CO2e.

Derfor har vi valgt at give et klimabidrag for at kompensere for vores overforbrug. Vi er helt med på, at det optimale er, at vi ikke selv udleder CO2e, men når vi nu gør det, så vil vi gerne bidrage på en anden måde.

Det gør vi ved at støtte projekter, der har en positiv indvirkning på klimaet andre steder.

Zambia - bæredygtighed

Den tyske organisation Atmosfair.de er meget anerkendt og behandler sagen på en troværdig måde. Derfor har vi valgt at bruge deres beregningsmodel, som vi også har sammenlignet med andre tilsvarende tal.

Det betyder, at vi for hver rejse har udregnet hvad vores CO2e-aftryk er i kg/person. Vi opkræver således det beløb, Atmosfair.de estimerer at klimabidraget vil koste for at kompensere for den mængde CO2e.

Klimabidrag er en jungle at finde rundt i. Det har været en stor forretning at lave klimaprojekter, men mange projekter har ikke virket efter hensigten, fordi implementeringen ikke altid har været optimal.

Vi har gjort os umage for at vælge nogle projekter, hvor vi reelt tror, der bliver gjort en forskel.

Vi har bl.a. valgt at lave vores egne projekter, som vi kan holde øje med og sikre at pengene bliver brugt på reel udvikling, som også flytter noget for klimaet og miljøet.

Vi har meget nær kontakt med Eventure Learning Community i Zambia, som er et dansk projekt med store muligheder for at arbejde med reduktion af udledning af CO2e.

Her bidrager vi til en mindsket udledning af CO2e, men støtter i lige så høj grad op om en lokal udvikling på et sted, som virkelig har behov for det.

Du kan altid her på hjemmesiden læse, hvilke projekter vi støtter med vores klimabidrag i øjeblikke.

Efteråret 2024

Efteråret 2024 Transport Kilometer CO2e kg/person
Uge 38: Surf & kultur i Marokko Fly 7396 1457
Uge 38: Chamonix i Frankrig Bus 2704 103
Uge 38: Caminoen i Spanien Fly 5400 1064
Uge 38: Camønoen i Danmark Bus 500 19
Fællesrejse til La Santa Fly 6964 1372
Fodboldweekend Bus 560 21
Adventurerace Bus 120 5
Crossfit & Styrke Box Tour Bus 530 20

Foråret 2025

Foråret 2025 Transport Kilometer
CO2e kg/person
Uge 9: Skirejse til Østrig Bus 2560 97
Uge 9: Sportsrejse til La Santa Fly 6964 1372
Fællesrejse til Østrig Bus 2560 97

SUSTAINABLE COOKING

I Zambia bruges der træ og kul til at lave mad. Det har to store udfordringer.

Først er der et sundhedsmæssigt problem, fordi det skaber en masse røg i køkkenet, og især kvinderne i Zambia ender ofte med at have luftvejsproblemer efter at have lavet mad under disse forhold i mange år.

For det andet så udleder det utrolig meget CO2e, når den primære måde at lave mad på er med fossile brændstoffer.

Ved at omstille madlavningen til en mere bæredygtig måde at lave mad på ved at gøre komfuret mere effektivt, så det i stedet kan bruge kviste, og vi kan reducere kulforbruget.

Når man lægger udledningen af CO2e fra kul og træ sammen med, hvor meget mindre CO2e de fældede træer ville kunne hive ud af atmosfæren årligt, så kan 1 års sustainable cooking i forhold til traditionel madlavning på Eventure Learning Community, som er en lille højskole i Zambia ved Tanganika-søen, give et klimabidrag der svarer til en flyrejse til La Santa for omkring ~12 personer.

MANGO BRICK HOUSE MED STENPRESSE

Platform.as har udviklet en stenpresse, der kan presse den røde Zambianske lerjord til byggesten, så de ligner legoklodser. Det gør det muligt at bygge huse uden at skulle brænde mursten. Stenpressen kan bruges lokalt, så mursten ikke skal transporteres. Samtidig kan husene bygges meget hurtigere end traditionelle huse, når først fundamentet er rejst.

Da ingen mursten skal brændes, så kan huset bygges uden at udlede 1200-1400 kg/CO2e, som brænding af traditionelle mursten gør alt efter husets størrelse.

Når vi bygger et hus på denne måde i stedet for på den traditionelle måde, så kan vi med et hus kompensere for 1 flyrejse for 1 person pr. hus.

Zambia - stenpresse

KLIMABIDRAG ELLER KLIMAKOMPENSATION

Det bedste vil altid være at undgå eller reducere udledning af CO2e og andre gasarter. Flere af vores rejser kræver, at vi transporterer os langt med enten fly, bus eller tog.

Det er umuligt helt at kompensere for det samlede CO2e-forbrug brugt på fx flyrejser, da projekter altid vil have en forsinkelse i tid.

Derfor har vi valgt at kalde det for et klimabidrag i stedet for en klimakompensation.

Vi er helt med på, at det optimale er, at vi ikke selv udleder CO2e, men når vi nu gør det, så vil vi gerne bidrage på en anden måde.

ZambiaZambia